Saturday, August 11, 2007

Inenenkeer

Dat ze mij nu niet vragen om mee te gaan naar Antwerpen
of naar De Panne (of Heist) aan zee
Onze nieuwe bikini’s gaan showen
(Ik neem hem toch niet mee.)

Naar kringloopwinkels fietsen,
Langs ’t kanaal met wind in uw haar
Baantje inslaan om binnenwegen te ontdekken
En verdwaald zijn in de dorpen rond uw huis.

Of naar de zoo of Planckendael
Voor twintig cent apenootjes kopen
Lachen met de rode poep van apen
En geld gooien naar de strippende krokodillen

Naar Amsterdam voor een nacht of twee
Een gratis festival
Een glaasje wijn, een picknick
Een film achter de boekentoren

Of beter nog,
een lift naar 't zuiden
naar 't appartement van de vriend van de vriend
een week relaxen aan zijn zwembad
en 's avonds krekels en sprinkhanen gaan verjagen.

Het water lonkt met zijn schoon grassen
Langs de boord,
Onder die koord
die daar zo in de bomen hangt
Om tarzangewijs uw weg te glijden
Naar de koelte van het water.

’t is vuurwerk, zegt er ene,
kom we gaan eens naar Maurice
dat is al veel te lang geleden
en hij moet u nog trakteren.

Bijna fuif, borden gaan schilderen
en dan met de grondboor in de grond
tussen koeievlaaien n gaatje zoeken
om dan boombalgewijs de aarde weer aan te stampen

Nee, spijtig, da lukt niet, misschien op 't einde
van die veel te lang durende augustusmaand
'maar dan ga ik naar mijn sjoe', zegt ene
Terwijl ze parmantig met haar rokske draait
Ik moet dan werken, zegt de ander
terwijl ze haar haar schikt voor een brunch met god-weet-wie
Ja ok, heel fijn, geniet er van.
(Geen haan die naar mij kraait)

Nog 12 dagen vloeken, nog 12 dagen stress,
Nog 12 dagen mijn botten afdraaien,
En ik heb er flink de pest in,
Dat anderen maar doen
maar dat ze vooral moeten zwijgen over plannen
(of over het afspreken met mannen.)

T zijn zo van die kleine frustraties
Maar als ge al rondloopt met knopen in uw maag
Dan blijven ze steken zo ergens vanboven
Een braakbal van sjoekes en zootjes en terrasjes met nen crème.
Doe gerust uw ding, vriendinnen,
(maar vergeef mij al dat slijm)

7 comments:

klaproosje said...

een grote duim voor alle harde werkers!!
vé courage!

Anonymous said...

Herexamens..?
Heb er ook aan mijn been... Misérie. Edoch heel veel sterkte! We shall overcome my dear.
Heel fijn geschreven overigens:)Was er helemaal in aan 't opgaan.
Liefs.

Licht bewolkt said...

thesis! (waren het maar herexamens, denk ik dan)
Ende, merci.

freaq said...

Het is door zulke pareltjes dat ik zelf nooit nog een gedicht pleeg te schrijven - of het zelfs maar één keer openbaar in de groep zal gooien: ik laat dat aan zij die er écht goed in zijn, zoals Lichtbewolkt hier. Fijne okselfrisse blog!

Eef said...

't Is echt 'touching' geschreven... heb nogal wat geknikt.

(PS: succes met je thesis!)

klaproosje said...

als ik dit lees, hoor ik muziek
ik wist niet dat je liedjes schreef?

Annelies said...

hallo, dag nieuwe ontdekking
Inderdaad herkenning, binnenkort zit ik zo'n maandenhalf vast en dé vriendinnen zo vrij als een vogel om naar milaan te gaan. Ik hoop op niet te veel insiders waar ik out zal staan. Nog veel succes!!